Hundägare, ett släkte för sig..

Gör jag idag!

Morgonprom avklarad, 30 min, lite blåst, några minusgrader, brrrr.. Mötte en hundägare med 2 lösa hundar, jobbar aktivt med Puma för att hon ska fokusera på mig & inget annat, stannar & sätter henne fot, den andre hundägaren närmar sig, kommenterar att hon sitter fint, frågar om hon är snäll mot andra hundar & jag svarar att ja det är hon varpå han släpper fram en av sina, hinner tack & lov stoppa honom & förklarar att jag inte vill att hon hälsar på lösa hundar så han hinner stoppa sin hund igen. Jisses alltså, förstår inte det här med att ens hund ska hälsa på alla man möter, när man säger nej så blir folk nästan sur.

Puma får jätte gärna hälsa på andra hundar, det är inte det som är problemet men jag vill gärna se hur den hunden beter sig innan, går gärna en prom tillsammans, står & pratar en stund eller så, men jag släpper definitivt INTE fram henne till vad som helst på en gång när man möts. Jag har lärt mig av mitt misstag & numera insett att låta henne hälsa på alla vi möter bygger upp en förväntan, när hon sen inte får hälsa så kan hon bli frustrerad & istället sätta igång att bus skälla & det är inget beteende jag gillar!

Hur gör du med din/dina hundar?
Får den hälsa på alla?
Vad är din åsikt om att låta hunden hälsa alls på andra hundar den inte känner??











Pia » 2010-03-14 | 17:55:11
URL: http://sugarwitch.blogg.se/

Detta är en intressant fråga.



Alla har sin egna åsikt om det.

Rex får inte hälsa på alla hundar vi möter.

Han har sina kompisar det räcker. Jag hälsar inte heller på alla när jag går och handlar på Ica för då hade jag ej kommit så långt på min runda i affären.

En hund har inte behov av att hälsa på alla.



Min åsikt är det om det.



Men sen där emot om ngn frågar ngn gång om de får hälsa så behöver jag ej gå ngn promenad innan för man ser rätt fort om hunden är bra lr dåligt funtad i huvudet. Men då har jag ett krav, ja visst men lösa och då brukar många backa ur.

Min hund skall ej få tryggheten av kopplet i fall tjafs skulle uppstå där av skall han vara lös men folk tror det är jättebra att koppel hälsa... Hell not, djur är djur och den snällaste kan bli farlig så är det bara...



Så nu har du min åsikt om det hela...

Camilla Lund » 2010-03-15 | 06:36:37
URL: http://www.kennelthunderroad.com

Jag blir mest irriterad så fort jag ser att n+ån inte håller i sin hund eller vill släppa fram den UTAN att fråga. men även om dom frågar nekar jag dom eftersom jag redan sett deras "plan" oftast är det ju också mindre lurvtussar som skäller i sitt flexi.

dom blir sura, men det struntar jag i brukar tom ljuga ibland för att slippa göra dom sura över att deras söta o rara hund inte får hälsa typ " nej hon har rävskabb, eller noskvalster osv" det är riktigt effektivt ;)



visst har hon fått hälsa på hundar men jag ser ingen som helst anledning till att hon ska hälsa på hundar som hon inte ska träffa eller leka med igen.



sen går de tju mkt smittor också.

cecilia » 2010-03-15 | 18:57:00
URL: http://staffvera.blogg.se/

Min Vera får inte heller hälsa på alla, försöker verkligen att träna att gå förbi hundar utan att hon ska hoppa fram av glädje utan gå fint istället,

Men det är svårt. Hon har endel hundar som hon träffat förr i området som jag kan låta henne hälsa på men inga okända hundar. Det har kommit fram lösa hundar men då har jag jagat iväg dom med ett skarp NEJ eftersom att man aldrig vet vad det är för hund, hon har blivit attackerad förr.

Olga » 2010-03-17 | 22:19:42
URL: http://nordstaff.blogg.se/

Haha, ingen vill släppa fram sina hundar när jag är ute med våra 4 :question:




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback